قتل مروه شربینی ؛آغاز یا پایان یک بحران
مروه شربینی، زنی مصری بود که در سال ۲۰۰۹ میلادی به دلیل اعتقادات مذهبی و حجابش در دادگاهی در آلمان به طرز فجیعی به قتل رسید. این حادثه تلخ، موجی از خشم و اعتراض را در سراسر جهان برانگیخت و به نمادی از نژادپرستی، اسلامهراسی و تبعیض علیه زنان تبدیل شد.مروه شربینی در آلمان مشغول به تحصیل بود و به همراه همسرش زندگی میکرد. او به دلیل توهین به حجابش توسط مردی به نام الکس دبلیو، در دادگاهی در درسدن آلمان، از او شکایت کرده بود. اما در جریان دادگاه، این مرد با چاقو به مروه و همسرش حمله کرد. مروه در مقابل چشمان همسر و فرزند خردسالش به قتل رسید..مروه شربینی تنها یک قربانی نبود. او به نمادی از مقاومت در برابر ظلم و ستم تبدیل شد. او به ما یادآوری میکند که هنوز هم در جهان افرادی هستند که به دلیل اعتقاداتشان مورد آزار و اذیت قرار میگیرند و ما باید برای ایجاد یک دنیای عادلانهتر و برابرتر تلاش کنیم.
برای مطالعه بیشتر به ویکی رز مراجعه کنید.
شهیده حجاب مروه شربینی را بیشتر بشناسیم
10 سالی از این حادثه میگذرد اما انگار همین امروز رخ داده است، هنوز هم نام مروه شربینی به عنوان “شهیده حجاب” بر زبانها است.
قتل یک بانوی محجبه در مقابل چشمان همسر و فرزندش، خبر تکان دهندهای بود که در سال 2009 در دنیا منعکس شد و عکسالعمل جهان اسلام و هر انسان آزادهای را به خود جلب کرد.
این اتفاق هولناک در یک خیابان خلوت و یا در منزل شخصی مروه رخ نداده بود بلکه در دادگاه و در حضور قاضی و دهها پلیس بود که این بانوی مسلمان با ضربات چاقو، توسط مردی که قبلا شربینی از او به خاطر توهینهایش شکایت کرده بود، شهید شد.
شاید باور کردن این موضوع سخت باشد که یک شهروند مسلمان به خاطر حجاب و اعتقاداتش در قلب اروپا که مدعی آزادی و قانون مداری است، آن هم در دل یک دستگاه قانونی، به راحتی توسط مجرمی که از او شکایت شده و محکوم است، مورد تعرض قرار گرفته و شهید میشود.
قتل مروه شربینی نقض حقوق بشر
نه داستان و نه افسانهای در کار است بلکه این واقعه نیز چهره واقعی مدعیان حقوق بشر را نشان میدهد؛ حتی یک زن مسلمان که برای دادخواهی در دستگاه قانونی یک کشور اروپایی حاضر میشود، از امنیت برخوردار نیست.
با گذشت ده سال از شهادت این بانوی محجبه مروری بر آنچه که به این بانو گذشته است داریم؛ مروه شربینی، یک زن مصری و ساکن آلمان در سال 2009 و در جریان دادگاهی در درسدن آلمان توسط یک آلمانی روستبار به نام “آلکس وینز"، که قبلاً از وی به دلیل توهین شکایت کرده بود، کشته شد.
مرد چاقوکش جلوی چشم قاضی با 18 ضربه، او را که سهماهه باردار بود از پا در آورد. شوهر مروه برای نجات همسرش به سمت او شتافت اما توسط پلیس آلمان مورد تیراندازی قرار گرفت.
آلکس وینز به دلیل توهین به شربینی در دادگاه حاضر شده بود؛ در سال 2008 وینز به مدت چندین دقیقه در پارکی که شربینی با پسرش به آنجا رفته بود به وی توهین کرده و دشنام داده بود. شربینی متعاقب الفاظ رکیک و رفتار تهاجمی وینز از پلیس درخواست کمک کرده بود و در محاکمه متعاقب آن وینز به پرداخت جریمه مالی محکوم شده بود. وینز در یکی از دادگاههای تجدید نظر گفته بود: “اینها [مسلمانان] انسان نیستند و بنابراین نمیتوانند مورد توهین قرار گیرند.”
پوشش خبری این رویداد تکاندهنده توسط رسانههای آلمانی بسیار ضعیف بود تا جایی که نویسنده روزنامه گاردین انگلستان در مقالهای نوشت: “رسانههای آلمانی در ابتدا در صفحات پشتی خود به این رویداد پرداختند و پس از اعتراضات شدید هزاران مصری در قاهره بود که دولت فدرال آلمان، که تقریبا به مدت یک هفته سکوت کرده بود، در بیانیهای تأسف خود را از این حادثه اعلام کرد.”
شورای مرکزی مسلمانان در آلمان متعاقب این جنایت اعلام کرد که قتل شربینی نتیجه افزایش “اسلامهراسی” بوده که در اینترنت به وضوح قابل مشاهده است. در جریان تشییع شربینی 2 هزار مسلمان از شهر دردسن حضور داشتند.
در جولای 2010، یک سال پس از قتل شربینی، یکی از انجمنهای شهری در دردسن مجسمههای 18 چاقو را به عنوان نماد 18 ضربهای که به شربینی وارد آمد در اماکن مختلف شهر به صورت موقتی نصب کرد؛ حتی این نمادها نیز از هجوم نژادپرستان در امان نماندند و برخی از آنها تخریب شدند.
مردم ایران سکوت نکردند
وزارت امور خارجه ایران این واقعه را شهادت ناجوانمردانه خواند و ضمن محکوم کردن آن، آن را مخالف اصول و ارزشهای انسانی و نشانهای از گسترش فضای تنفر از اقلیتهای نژادی در غرب خواند.
دولت ایران در یک روز سفرای آلمان و ایتالیا را احضار کرد که احضار سفیر آلمان به دلیل همین واقعه و احضار سفیر ایتالیا به دلیل آنچه “سرکوب شدید تظاهر کنندگان” خوانده شده احضار شدند.
در نمازجمعه تهران مردم طی تظاهراتی، بطور نمادین پیکر شربینی را تشییع کردند، دانشجویان عدالتخواه نیز در این قبال به موضعگیری پرداختند، آنها ضمن محکوم کردن نقض حقوق بشر، آزادیهای مذهبی و حقوق شهروندی در آلمان، قتل مسلمانان را ادامهٔ پروژه اسلام ستیزی در غرب دانسته و از مسئولان دولت آلمان خواستار پایان بخشی به رویه نقض ادعاهای حقوق بشری و آزادیهای مذهبی را خواستار شده و خواهان محاکمهٔ عاملان قتل شهیده حجاب شدند. همچنین این دانشجویان تجمعی اعتراضی در مقابل سفارت آلمان در ایران برگزار کردند.
چرا قتل مروه شربینی بازتاب گستردهای داشت؟
قتل مروه شربینی به دلایل زیر بازتاب گستردهای در جهان داشت:
نژادپرستی و اسلامهراسی: این قتل به عنوان نمادی از نژادپرستی و اسلامهراسی در برخی از جوامع غربی تلقی شد.
تبعیض علیه زنان: قتل مروه شربینی به عنوان نمونهای از تبعیض علیه زنان به دلیل اعتقادات مذهبیشان مطرح شد.
اهمیت حجاب: این حادثه باعث شد که بحث در مورد اهمیت حجاب و آزادی مذهبی در سطح جهانی مطرح شود.
نقص در سیستم قضایی آلمان: بسیاری معتقدند که سیستم قضایی آلمان در رسیدگی به این پرونده کوتاهی کرده است و به اندازه کافی به موضوع نژادپرستی و اسلامهراسی توجه نکرد.
بیانات رهبری درباره شهیده حجاب
آن دختر خانم جوان عرب را که مثلاً فرض کنید که مقنعه داشته یا پوشیه داشته، بهخاطر حجابش میزنند میکشند و هیچکس اصلاً دنبال هم نمیکند؛ حالا گفتند یک مجازاتی [کردند]؛ آدم فکر نمیکند که خیلی جدّی اینها تعقیب میشود؛ واقعاً تعقیب هم نمیکنند. در جاهای دیگر هم همینجور؛ در آمریکا و جاهای دیگر و کشورهای دیگر هم متأسّفانه همینجور است؛ که خب، اینها مدّعی حقوق بشر هم هستند! اینها را مقایسه کنند با آنچه در ایران میگذرد. این چنین چیزی در ایران سابقه ندارد؛ یعنی در دوران اسلامی و جمهوری اسلامی، تعرّض به غیرمسلمان از سوی مسلمانها هیچ سابقهای ندارد. همان جوان حزباللّهی تند و داغ هم هرگز به خودش اجازه نمیدهد که به یک غیر مسلمانی تهاجم و حمله بکند و مانند اینها.
(۱۳۹۳/۱۱/۰۶ ،بیانات در دیدار نمایندگان اقلیتهای مذهبی کشور در مجلس شورای اسلامی)
با وجود اینکه دشمن ابزارهای زیادی را برای تضعیف عفاف و حجاب در جوامع به کار گرفته است اما به وضوح مشخص است که بانوان در هر نقطهای از جهان به دنبال حفظ حریم و دفاع از پوشش خود هستند.
این نگاه و اعتقاد که نشان از کمال در جوامع بشری دارد، مانند یک چشمه زلال در تلاطم و هجوم انواع تبلیغات مسموم که توسط منفعت طلبان رخ میدهد، جوشیدن گرفته و مسیر خود را پیدا کرده است به گونهای که امروز عطر خوش گرایش به حجاب و عفاف را در گستره جهانی استشمام می کنیم.